SalesDay stimuleert cultuuromslag bij Rabobank
“Door de invoering van SalesDay en bijbehorende cultuuromslag zijn de resultaten verdrievoudigt.”
Hans Timmers, directeur particulieren bij de Rabobank
Een aantal jaar geleden start de Rabobank Den Haag met SalesDay. Hans Timmers, directeur particulieren, vertelt hierover: “We zochten destijds een instrument dat de verkoop stimuleert. Het ging ons daarbij niet om de tool zelf, maar waarvoor het bedoeld is en wat we ermee kunnen bereiken. We wilden transparantie en een gezonde competitie. Maar ook een instrument dat bedrijfsbreed te implementeren is. Zo kwamen we bij SalesDay.”
Bedrijfsbreed meer inzicht
“Doordat we binnen SalesDay met prestatie-indicatoren werken, is het mogelijk om verschillende afdelingen, units en kantoren met elkaar te vergelijken”, vervolgt Hans zijn verhaal. “Een verkoop van de afdeling Private Banking levert bijvoorbeeld vijf punten op terwijl een verkoop van de afdeling Retail goed is voor één punt. Zo kan je sturen op rentabiliteit en speerpuntproducten. Het mooie is dat we ook punten kunnen toekennen voor activiteiten en op die manier de resultaten van afdelingen als onder andere stafafdelingen als HRM en ICT meer inzichtelijk maken.”
Voordeel voor medewerkers
“Natuurlijk staan medewerkers in eerste instantie sceptisch tegenover de nieuwe werkwijze.”, zegt Hans. “Maar zodra ze doorhebben dat er voor hen voordeel te behalen is, verdwijnt dat snel. De eer van het winnen spreekt de teams erg aan. Op een gegeven moment ontstond zelfs transfergedrag. Collega’s gingen lobbyen om de beste verkopers in hun team te krijgen. Soms lieten leidinggevenden tijdelijk een scheve verhouding ontstaan. Zodat heel duidelijk zichtbaar werd wat mogelijk is.” SalesDay is een stuurinstrument voor zowel leidinggevenden als medewerkers.
Verkoopresultaten verdrievoudigt
Door de invoering van SalesDay en de cultuuromslag die daarbij hoort zijn de verkoopresultaten verdrievoudigt. Inmiddels heeft ook Rabobank Drechtsteden (Dordrecht, Papendrecht en Alblasserdam) SalesDay geïmplementeerd. “Het leuke van SalesDay is dat het kleinschalig gebouwd is en dus op maat gemaakt. Het instrument is heel makkelijk op de eigen situatie toe te spitsen en naar eigen inzicht in te vullen.”
SalesDay B.V.
Zuid Willemsvaart 35
5211 SB ‘s-Hertogenbosch
T +31 (0)73-613 60 38
info@salesday.nl